Олімпіади та конкурси
11 клас
І. Складіть і запишіть роздум на тему «Як забезпечити добробут і щастя в родині?». У висловлюванні використайте вставні слова та відокремлені означення.
12 балів
ІІ. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням).
По-осінньому тихо цвітуть небеса мила погляду й серцю билиночка кожна і така навкруги невимовна краса не любити цю землю не можна!
(М. Луків)
6 балів
ІІІ. Дайте відповіді на запитання.
1. Яким синонімом можна замінити вставне слово «Я, далебі, в тім не виною, Що так роз’їхався з тобою» (І. Котляревський)?
2. До якої лексичної групи належать виділені слова «Садками ходить брунькоцвіт, а в небі – злотогор» (П. Тичина)?
3. До якого роду належать іменники професор, какаду, Сибір?
4. Доберіть синонім до виділеного фразеологізму: «Чи се ж тобі, дівко, звичайно серед дня з парубком на вулиці стояти?.. Що люди скажуть!.. Та й тобі, Олексію, чого тут ханьки м'яти? Вже вона мов просватана, відрізана скибка! Шукай собі другу...» (Г. Квітка-Основ'яненко, «Сватання на Гончарівці»).
5. Наведіть приклади слів, у яких не відбувається чергування у-в (не менше чотирьох).
5 балів
ІV. Складіть таблицю «Класифікація фразеологічних одиниць».
3 бали
V. Відредагуйте помилки в калькованих словосполученнях .
Випадковий прохожий, давайте мєлоч, почтальйон приніс ізвєщеніє, ви по якому питанню, повістка дня слідуюча, нам оказали допомогу, страждаю частим головокружінням, пріложеніє до журналу.
2.Замініть українськими відповідниками іншомовні слова: адаптація, концентрація, тотальний, компенсація, інноваційний, паритет.
VІ. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності.
1. До якого літературного угруповання входив П. Тичина?
2. Визначте віршовий розмір поезії М. Рильського
Молюсь і вірю. Вітер грає
І п’яно віє навкруги,
І голубів тремтячі зграї
Черкають неба береги.
3. Назвіть рису, що притаманна творчості М.Семенка?
4. Хто став ініціатором літературної дискусії 20-х років XX ст.?
5. Хто з українських письменників започаткував інтелектуально-психологічну прозу?
6. Якому літературному жанру притаманні такі ознаки: яскравість і влучність художніх засобів, динамічність сюжету, концентрація уваги автора на змалюванні внутрішнього світу героя, зазвичай кінцівка – пуант?
6 балів
VІ. У лабораторії дослідника літератури. Спробуйте уявити себе дослідником та інтерпретатором ліричного твору письменника-земляка. Складіть і запишіть висловлювання «Аналіз поезії Ніни Багатої «Листопад».
Листопад – старий, розумний пес
Голову руду поклав на лапи.
Ніс лоскоче дим.
Журливий запах
Тягнеться поближче до небес.
А якщо точніше – до гілок,
Де недавно був цей дим листками,
Обійнятись хоче з вишняками.
Хоч прощальне їм вернуть тепло.
І в людей легкий зелений вік.
Жовтий теж немовби тане в висі…
Листопад в багаття задивився
Й лапу несподівано припік.
10 балів
Усього балів – 42.